Psychomotor profile and pre, peri and postnatal risk factors in preschoolers

Perfil psicomotor y factores de riesgo pre, peri y postnatales en preescolares

Abstract


Psychomotor development is the process through which the child learns new skills and abilities at a certain age. Any interruption of this process can generate sequelae that may be affected in their performance in adulthood.. The objective was to determine psychomotor development and pre, peri and postnatal risk factors in preschoolers in the city of Neiva. Material and methods: A cross-sectional analytical descriptive study, in a sample of 54 healthy children (1 to 5 years of age) to whom the EAD-1 Abbreviated Development Scale was applied and to 54 mothers a sociodemographic survey and the Maternal Questionnaire of Perinatal Risk to determine pre, peri and postnatal risks. Results: The data obtained showed that 27.7% of the children evaluated presented a level of alertness in the global characteristics of psychomotor development, girls in all cases presented greater involvement of their areas of development concerning boys. According to the area evaluated, hearing and language presented an alert level of 37.03%. Conclusions: It was found that a significant number of children are at an alert level in global psychomotor skills.


Downloads

Download data is not yet available.

Citado por


Authors


Piedad Rocío Lerma Castaño
Sergio Alejandro Quijano Duarte
Mónica Vanessa Chanaga Gelves
Natali Rendón Gálvez
J. C. Pérez

References


Schonhaut L, Schonstedt, M, Álvarez J, Salinas, P, Armijo I. Desarrollo Psicomotor en Niños de Nivel Socioeconómico Medio-Alto. Rev. chil. Pediatria. 2010; 81 (2): 123-128. https://doi.org/10.4067/S0370-41062010000200004

Manterola A, Avendaño A, Valenzuela Y, Avendaño P, Cotroneo J. Examen neurológico y rendimiento escolar: correlaciones a siete años Plazo. Rev Chil Pediatr. 1989; 60 (3): 157-65.

Guralnick MJ. Effectiveness of Early intervention for vulnerable Children: A developmental perpective. American Journal on mental retardation. 1998; 102 (4): 319-345. https://doi.org/10.1352/0895-8017(1998)102<0319:EOEIFV>2.0.CO;2

Piaget J, Inhelder, B. Psicología del niño. 2000. Madrid: Morata

De la Barra F, ToledoV, Rodríiguez J. Estudio de salud mental en dos cohortes de niños escolares de Santiago Occidente. Revista Chilena Neuro-Psiquiatría, 2002; 40 (1): 9-21. https://doi.org/10.4067/S0717-92272002000100002

Pascucci MC, Lejarraga H, Kelmansky D, Álvarez M, Boullón M, Breiter P et al. Validación de la prueba nacional de pesquisa de trastornos de desarrollo psicomotor en niños menores de 6 años. Revista Chilena Pediatría. 2004; 75 (1): 75-76. https://doi.org/10.4067/S0370-41062004000100012

Valdés M, Spencer R. Influencia del nivel socioeconómico familiar sobre el desarrollo psicomotor de niños y niñas de 4 a 5 años de edad de la ciudad de Talca - chile. Theoria, 2011; 20 (2): 29-43

Kim J, Moffitt T, Caspi A, Taylor A. Genetic and environmental processes in young children’s resilience and vulnerability to socioeconomic deprivation. Child Dev, 2004; 651-8. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00699.x

Fronio J, Coelho A, Gracas, L. Estado nutricional e desenvolvimento motor grosso de lactentes entre seis e dezoito meses de idade. Revista Brasileira Crescimento Desenvolvimento Humano. 2011; 21(1): 30-38. https://doi.org/10.7322/jhgd.19993

Quiroga, G. Polìticas en infancia y su incidencia en educaciòn inicial Memorias Simposio voces y saberes en Educaciòn Inicial. Simposio voces y saberes en Educaciòn Inicial. 2013. Bogotá: ICBF.

Yaser R, Miriela D, Isel V, Raiza M. Desarrollo psicomotor y alteraciones cognitivas en escolares con alteraciones del neurodesarrollo. Revista Cubana de neurología y neurocorugía, 2013; 111–6.

López S. Detección de los riesgos maternos perinatales en la etiología de los trastornos generalizados del desarrollo. Santiago de Compostela; Tesis doctoral. Facultad de Psicología, Universidad de Santiago de Compostela; 2004.

Ortiz Pinilla N. Escala Abreviada del Desarrollo EAD-1 para valoración del niño menor de 5 años. Ministerio de Salud. Bogotá; 1999.

Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM- Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos.

República de Colombia- Ministerio de Salud. Resolución N° 008430. Santafé de Bogotá 1993.

Moreno R, Blas Aedo LL, Pérez CB. Caracterización biopsicosocial de niños menores de 5 años con retardo en el neurodesarrollo. Rev Haban Cienc Méd. 2013;12 (4): 579-591

Lopez J, Mongue L. Evaluación y manejo del niño con retraso psicomotor. Trastornos generalizados del desarrollo. Rev Pediatr Aten Primaria Supl. 2011; (20): 131-44

Quino A, Barreto P. Desarrollo motor en niños con desnutrición en Tunja, Boyacá. Rev. Fac. Nac. Salud Pública 2015; 33 (1): 15-21.

Garibottia G, Comara C, Vasconib C, Gianninic G, Pittauc C. Desarrollo psicomotor infantil y su relación con las características sociodemográficas y de estimulación familiar en niños de la ciudad de Bariloche, Argentina. Arch Argent Pediatr 2013; 111 (5): 384-390. https://doi.org/10.5546/aap.2013.384

López S, Rivas RM, Taboada E.M. Detección de los riesgos maternos perinatales en los trastornos generalizados del desarrollo. Salud Ment. 2008; 31 (5): 371-379.

López S, Rivas RM, Taboada EM. Los riesgos maternos pre-, peri- y neonatales en una muestra de madres de hijos con trastorno generalizado del desarrollo. Psicothema.2008; 20 (4): 684-690.

Pinedo A, Távara Chumbe O, Parra J. Factores de riesgo asociados a la mortalidad materna. Revista Peruana de Ginecología y Obstetricia. 1995; 41 (3): 52-54.

Lara DL, Utria O, Ávila JH. Factores de riesgo pre, peri y postnatales asociados al género en niños y niñas con autismo. International Journal of Psychological 2012; 5 (2): 77-90.

Downloads

Download data is not yet available.